Edukacja Cytaty Obrazki Home

Matematyka

Statistics, Not Calculus The case for ending calculus requirements for science majors.
 …  The common requirement to pass calculus in order to major in a science is a killer of students’ dreams. And it unnecessarily limits the pool of future scientists.
 …  Darwin during his experiments investigating the advantages of crossbreeding plants, he called his cousin, the statistician Francis Galton, to try to make sense of the numbers
 …  less than one percent will ever use calculus on the job
 …  students should not be required to take algebra, geometry, trigonometry, or calculus at all
 …  What if, for example, instead of spending months learning about derivatives, quadratic equations, and the interior angles of rhombuses, students learned how to interpret financial and medical reports and climate, demographic, and electoral statistics?
 …  statistics might be more important for the future than calculus
 …  Never mind that science has as its primary language mathematics. It has other languages as well.
 …  We are entering an age of synthesis, of the analysis of complex systems.
Porównaj tekst sprzed ćwierćwiecza: O szkodliwości pojęcia nieskończoności
Tu jest wynik
Spatiotemporal drought analysis by the standardized precipitation index (SPI) and standardized precipitation evapotranspiration index (SPEI) in Sichuan Province, China

 

Statystyka      Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka      LeastSquares.xlsx
Programiki: Średnia ważona Gauss z ogonami Korek Zaraza Kalkulator Histogram R notatki

Już w 1990 wykładałem analizę danych

Klasa IV SzkPodst

Nieskończoność - wykład o nieokreślonym targecie. Tu dla filozofów.

Los i losowość - wykład

Kostka do gry. Jej momenty, do piątego włącznie są takie jak rozkładu normalnego, unormowanego. Pytanie: jaki jest jej i jego moment szósty?

Aleagrafy - ruchome, losowe obrazki Gwiazda

Bryły platońskie - grafika

√2             Postulat istnienia zbioru pustego:xy ¬(yx) HTML Math Symbols

Fizyka

Datowanie radiowęglowe - podręcznik metody 14C dla niefizyków. Kalibracja IntCal 20 więcej o metodzie radiowęglowej
Do Tygodnika Powszechnego po skandalicznym artykule o Całunie (bez odpowiedzi), kwiecień 2019: Sprawa Całunu Turyńskiego nie buduje dobrych relacji nauka-wiara. Artykuł w bieżącym numerze wpisuje się w trend. Najwłaściwszą metodą oceny wieku Całunu jest datowanie radiowęglowe. Było wykonane dość dawno, wynik wiadomy – średniowieczny falsyfikat. Dość szybko też wypracowano metodę obalenia tego wyniku – radiowęglowcy nie widzieli jakie próbki pobierają. Od początku datowań właściwy pobór próbki był krytycznym momentem, nie tylko zresztą w tej naukowej metodzie. Dlaczego w artykule w Tygodniku nie ma mowy o rzeczy najprostszej, o powtórzeniu datowania – bo dziś wystarcza próbka tak mała (miligram), że nie ma mowy o uszkodzeniu relikwii.

Mechanika  Przekładnia   Projektor   Maszyna parowa Wilesco D20

Giewont z Kopca Krakusa - Ziemia nie jest płaska        WarszawaPragaBudapeszt.xlsx

Układ Ziemia-Słońce w jednolitej skali bardzo pionowy obrazek

Księżyc YouTube

Czarne, nocne niebo - ślad początku Wszechświata

Chaos deterministyczny - wahadło podwójne

Strzałka czasu - wykład, ang.      Programik

O szkodliwości pojęcia nieskończoności

Fotografia

Kurs fotografii dla teoretyków

Foto-technika - różne notatki

Programiki: Kalejdoskop   Pixelyzacja   SymPaski   Symetrałki   Soczewka  

Roman Ingarden

Metoda naukowa

YouTube Copernicus Center for Interdisciplinary Studies

Czy w naukach o Ziemi potrzebna jest statystyka? prezentacja

Ontologia

Wątpliwe istnienie kółka Przez chwilę kółka nie ma, ale w każdej innej chwili tak samo go nie ma. Wystarczy zrobić Print Screen, żeby się o tym przekonać. Owszem, kółko "jest" w kodzie programu, mniej więcej tak wygląda: (x-środek)2+(y-środek)2<1282. Niebanalne znaczenie ma losowość struktury.

i inne

Stworzenie z niczego List do Krzysztofa M.
How could the Big Bang arise from nothing?
Michał Heller Nieskończenie wiele wszechświatów, Rozdział 13 Wieloświat i teologia

Czego nie wiemy?
1. Jak powstało życie wiemy tylko orientacyjnie.
2. Czy we Wszechświecie jest jeszcze jakieś inne życie, nie wiemy.
3. Grawitacja z mechaniką kwantową nieuzgodnione.
4. Nie wiemy czy możliwa jest artificial general intelligence.
5. Hipoteza Riemanna pozostaje hipotezą.

Mój światopogląd materialistyczny

Tzw. dobro

Wielcy na osi czasu

Świat który obserwujemy - streszczenie wykładu inauguracyjnego, WGGiOŚ, AGH, 2007. Wykład (20 min.) był, właściwie o języku jakim się porozumiewamy, tu, na przyrodniczym Wydziale (właściwym jest przecież by zacząć od ustalenia wspólnego języka). Pomijając zbyt trudne pytanie o tytułowy "Świat" i pobieżnie wspominając jedynie, że warto pomyśleć co znaczy "obserwować", przejdę do tego co da się zmierzyć (pomiar jest najlepszą formą obserwacji). Swiat istnieje od 14 miliardów lat (14*109 lat). Czy rozumiemy, co oznacza ten zapis, ten tekst, ta liczba. (Co znaczy "rozumieć"?) Czy konieczny jest język matematyki? Miliard to dużo, jak dużo? Kilometr ma milion milimetrów, a miliard to tysiąc milionów. Rok - wiadomo ile to czasu, przyszliśmy tu na piecioletnie studia. Czy tak lepiej próbować zrozumieć 14*109 lat, czy może raczej uświadamiając sobie, że w tym czasie, od Wielkiego Wybuchu - czyli od Początku, powstaliśmy my. To chyba musiało trwać, w końcu jesteśmy dość skomplikowani. Niektórzy nie mogą pogodzić się, że tyle czasu wystarczyło - nie doceniają miliarda. Właściwie miliarda pomnożonego przez następne miliardy prób, jakie dokonywały się w ciepłym oceanie.

Pyłek      Koniec świata (Henryk Waniek)

Gry, ćwiczenia, różne programy


Paint      Tablica
Szybkość pisania po klawiaturze
Szybkość klikania, szybkość i precyzja klikania
Znaki (połowa, a i tak chwilę trwa). Tu z numerami


Kalkulator ocen na obronie

BRILLIANT

Roman Kossak, Mathematical Logic On Numbers, Sets, Structures, and Symmetry