Canon RF 70-200/2.8, 200 3.2 1/100 1600, Księżyce Jowisza
6.17x4.55mm, 4.5-112.5mm (25-625mm), 20Mpix
Przejście Merkurego, 2016 05 09, 15:51, MTO 1000 mm x2 = 2000 mm, folia oczywiście
Bez pryzmatu. Kupiłem w 2015 (450 zł), żeby mieć na Wystawę, naświetliłem jeden film (ILFORD Delta 400).
tylko 4 warstwy, tu jest:
100%
Tu jest cały, 100%.
300mm x2 x2 = 1200mm, na końcu Canon M (apertura jest wtedy 11, a M lepiej łapie ostrość matrycą niż 6D,
poza tym jest lżejszy i ma lżejszą migawkę, co nawet przy 9kg statywie ma znaczenie)
z Wojsławic k. Częstochowy, 2013-08-10 21.31, f=600mm, 400%
Canon 6d silent mode v. Canon M
Hałas migawki (YouTube). Shutter Noise.
Hałas migawki (YouTube). Shutter Noise.
Szum matrycy, Sensor noise. ISO 25000; tu wszystkie ISO. Bez redukcji szumu (RAW). 1:1. 6D po lewej (nie widać?).
Skontrastowane i
silnie skontrastowane.
Tłumaczenie z polskiego na obrazkowy. Camera Raw 6.0 / Pędzel Korekty.
Filtr skręcony by wygasić ... i wzmocnić (kąt Brewstera w lewej części ściany Opery).
Poniższy przykład: obiektyw makro Sigma 50mm, powiększenie 1:1
F: 16 45 2,8
Powyżej: górne zdjęcia: powiększenie 100%, dolne ok. 10%.
Poniżej, jak wyżej lecz: 300% i 25%.
Wyżej: cała klatka (10%) i środkowy fragment (100%), jpg najwyższej jakości z RAW, przy max kontraście i nasyceniu.
Niżej: powiększenie 300%, różne wartości ISO.
Niżej: jak wyżej, zwiększony kontrast w jpg.
Niżej: jeszcze większy kontrast, powiększenie 500%, widać minimalnie większe szumy w ISO 100.
Odchylenie standardowe w funkcji ISO, z rozbiciem na RGB (skala jasności bajtowa, 0-255). Wartości dla ISO 50 - 400 są niedokładne, prawdopodobnie z powodu niejednolitości jasności obiektu (fragment nieba nad drzewem, ok. 200x200pix).
niżej d=0,1mm (około), (pięciokrotnie zmniejszona [20%] pełna klatka matrycy 15x22mm)
niżej d=0,3mm
niżej d=0,7mm
niżej d=1,5mm
Program RGB_Hist.exe tworzy histogram mapy bitowej wczytanej ze schowka.
(Mapę bitową tworzymy najprościej wykonując PrintScreen i ewentualnie wycinając interesujący fragment w Paint'cie.) Histogram, a właściwie trzy niezależne histogramy (RGB) mają format tekstu nadającego się bezpośrednio do wklejenia do Excel'a, gdzie można już łatwo otrzymać wykres jak niżej. Przede wszystkim jednak posiadanie pełnego histogramu w Excel'u umożliwia obliczanie wszelkich statystyk, pozwalających dokładnie scharakteryzować, na przykład szumy matrycy.
Graficzne uzupełnienie artykułu Fotograf przyrody a piksel. Odcinek 1: Szumy opublikowanego w numerze 4-6 czasopisma
Niżej szumy aparatu Canon 400D (kolor niebieski przypadkowy).
Ideał szumu, bitmapa o zupełnie losowych wartościach. Rozkład poziomu jasności równomierny od 0 do 255, w trzech kanałach RGB. Tu jest 300*100*3*8 losowych bitów, czyli jakby ktoś 720 tysięcy razy rzucił monetą. Obok 8-krotne powiększenie. Wszystkich możliwych kolorów jest 2 do potęgi 24 = ok. 16 milionów, tak więc prawdopodobieństwo uzyskania zupełnej bieli wynosi 2^-24=0.00000006 i trzeba 16M pikseli, żeby prawdopodobieństwo uzyskania choć jednego białego piksela wynosiło 1/3 (1/e).
Od lewej do prawej: ISO 100, 200, 400, 800, 1600. Górny wiersz: RAW skonwertowany do jpg przy średnim kontraście, nasyceniu i wyostrzaniu. Niżej, po skontrastowaniu, i powiększenie 8x.
Wykres odchylenia standardowego stopnia jasności dla powyższych zdjęć (górny wiersz - przed skontrastownaiem), z rozbiciem na RGB i sumę (czarne punkty). Jednostka w normalnej skali jednobajtowej 0-255. Gdyby obraz składał się wyłącznie z pikseli białych i czarnych w równej liczbie, to odchylenie standardowe wynosiłoby 127,5. Gdyby składał się ze wszystkich odcieni (równo reprezentowanych) to sigma=74 (=256*pierwiastek(1/12)). Przy wszystkich pikselach identycznych sigma=0.
Dyfrakcja
Canon 300D
HP850